Bubbel in Onderwijs en Zorg?

Ondanks de tekorten in Mensen vind je niet snel een baan in het onderwijs en de zorg. De laatste jaren verrassen mij de signalen van serieuze Mensen. Zij wilden een baan in het onderwijs of de zorg en dropen teleurgesteld af. Waarom? Zij beschikten niet over de vereiste diploma’s!
Het ging dan niet over een machinebankwerker die chirurg wilde worden of iemand die de taal niet sprak en wel docent Engels wilde worden. Zij reageerden op de vacature van zij-instromer. 

Het doet mij denken aan mijn periode in Toronto, Canada. Waar ik als 19-jarige solliciteerde naar een baan. Samen met nog 12 andere Nederlanders nam ik deel aan een Canadees Jongerenprogramma dat afgestudeerden in staat stelde Canadese ervaring op te doen. 
Pas na vier weken en meer dan vijftig sollicitaties per persoon ontdekten wij de uniforme reden van afwijzing:
Geen Canadese ervaring! Wat een onzin!
Binnen een week had iedereen werk. Hoe? Dat lees je later nog een keer!
Terug naar het onderwijs en de zorg. Leer van hard groeiende bedrijven hier in Nederland. 
Kijk af hoe zij met zij-instromers omgaan. De ICT-wereld gaat daar goed mee om.

Of leer van McDonalds. Iedereen zonder horeca-ervaring is welkom. Je leert als eerste de McDonalds kernwaarden KSK&W in de praktijk te brengen. Doe je het niet, dan sta je weer buiten.
KSK&W staat voor: Kwaliteit. Service. Kraakhelderheid & Waar voor je geld.
Op het oog eenvoudige woorden met als moeilijkheidsgraad dat de lat op ‘10’ ligt. Geen concessies.

De keren dat ik als ‘klant’ mocht genieten van het onderwijs of in de zorg viel het mij op dat het lijkt of iedere school of zorginstelling het wiel op een andere manier tracht uit te vinden. 
Kernwaarden zoals bij McDonalds kom je niet kamerbreed in het onderwijs en de zorg tegen. Althans, je merkt het niet.
Onderlinge communicatie is ver te zoeken. Gestructureerd werken lijkt te ontbreken. 
Uniformiteit in één te hanteren werkwijze idem. 
Slim, snel & efficiënt denken en doen voorkomen nu in de zorg een onnodige werkdruk.

In het onderwijs en de zorg lijkt het dat top-down de beste machinebankwerker directeur is geworden waardoor twee vacatures ontstaan:
1. Machinebankwerker. 2. Directeur.
De eerste wordt na de promotie gemist en de tweede valt op door navelstaren.
Kijk naar Corona. In maart was het nog een (terecht) excuus: ‘Hier waren wij niet op voorbereid!’
Nu, vanaf oktober is het niet meer dan het eigen straatje schoon (willen) vegen. 
Het blijkt dat de ‘top’ niet meer dan 3 dagen vooruitkijkt. Ongeschikt is voor de functie. 
Het eerste criterium in het selectieproces in het onderwijs en de zorg hoort te zijn: 
In staat zijn om minimaal 3 kwartalen vooruit te kijken.
Anders gezegd: Aanvaard de fouten van maart, accepteer die van nu niet. Begin vroeg aan de grote schoonmaak. Begin op de juiste plek. Veeg de trap van boven naar beneden schoon!

Dank voor het lezen van mijn blogs in 2020. Geniet van heerlijke Kerstdagen. 
Begin 2021 goed. Aanvaard fouten. Accepteer ze niet.

#Coaching #Corona #Inwerken #McDonalds #Onderwijs #Training #Verbeteren #Zorg

Archimedes


je online coach die jou herinnert, inspireert, meet en stimuleert te doen, wat je hebt afgesproken te doen: Verkopen!


DOE DE DEMO!