35% van alle verkopers haalt de kerst niet!

In de detailhandel lijkt het logisch met de oprukkende online verkoop. Ook in de buitenwereld, waar #verkopers contacten met klanten onderhouden en zoeken, haalt 35% de kerst van 2021 niet. Zullen daarna ook niet terug keren als verkoper. Waarom? 
Omdat zij nu ook geen verkoper zijn en zeggen het wel te zijn.
In 2022 komt er nog eenzelfde aantal ontslagen bij. 

Verkopen is een mooi vak en komt in allerlei gedaanten voor: 
#accountmanagers, artsenbezoekers, handelsagenten, relatiebeheerders, sales engineers, #salesmanagers, showroomverkopers, #vertegenwoordigers, verkopers, #zelfstandigen. 
De overeenkomst van deze titel op de visitekaartjes: 
Zij benaderen en bezoeken mensen om hen als klant te winnen, te houden en/of uit te bouwen.

Corona gooit al bijna een jaar zand in de motor van het rond rijden door Nederland en daar buiten. De dames en heren verkopers worden sinds Corona geconfronteerd met hun eigen feilen, al zien zij dat niet zo. Niet op bezoek kunnende naar klanten werkten zij in de eerste #lockdown eerst achterstallige administratie weg. Zij verzuimden initiatief te nemen om hun eigen werk anders te organiseren. Van bovenaf bleef het gelukkig ook stil en kon het rondspelen van de bal beginnen. Geen aanvallend totaalvoetbal, maar het spel vertragen, zodra je de bal krijgt deze als een te hete bitterbal snel doorgeven en wachten op betere tijden. 
Zo speelt #Feyenoord*. Zo verkoopt #Nederland!

Tot aan #Corona deed de buitendienst niet of nauwelijks mee aan de dag-start met de binnendienst. De buitendienst was immers onderweg(?). Effectief met de tijd omgaan bleek nooit mogelijk door die vervelende files. Op vrijdagmiddag naar de zaak voor de wekelijkse pitstop werd bot geweigerd vanuit sociale verworvenheden om thuis te werken, de auto te wassen enzoverder.

Verkopers zijn gewend aan weerstanden van klanten om niet te kopen. 65% van de verkopers toonde zich in het voorbije Corona-jaar kampioen in het bedenken van bezwaren om hun werkwijze vooral niet te veranderen:

  • Actief je klanten volgen op sociale media doe je niet. Als de klant ziet dat ik z’n profiel bekijk, dan….
  • Beeldbellen willen klanten niet
  • Ervaringen delen op sociale media kan niet omdat ‘hullie’ van marketing geen content levert
  • Professioneel jezelf beeldbellend presenteren werkt niet
  • Verdubbelen van het aantal mensen die je kent om van hen jouw supporter te maken, lost niets op
  • Webinars volgen om af te kijken of je klanten aandacht te geven kost teveel tijd. Zijn saai
  • Websites van je klanten afstruinen op zoek naar ankers levert te weinig op
  • Zelf aan de slag om jezelf te verbeteren, heb je geprobeerd. Heeft in deze tijd geen zin.

Niet nadenkende, maar energieke verkopers pakken massaal de telefoon. 
Bellen tussen de 160 (40 p.d.) en 300 (75 p.d.) klanten, bijna-klanten, ex-klanten en wensklanten per week. Scoren nauwelijks met 1 vervolgafspraak op 40 belletjes, maar bellen wel!
Wat deze 35 tot 65% baan verliezende verkopers ook niet doet, is rekenen. Dat is niet hun cultuur. Rekenen is niet hun ding. Verkopers staan erom bekend dat zij (te)veel korting (weg) geven. 
Beseffen niet dat zij voor ieder procent weggegeven korting meer volume moeten verkopen.
Beseffen niet wat zij per jaar kosten en aan minimum omzet moeten opleveren. 
Een enkele verkoper heeft het over het salaris dik terugverdienen. 
Terwijl de werkelijke kosten afhankelijk van de branche driemaal de salariskosten zijn.
Deze verkopers verliezen in 2021 en 2022 hun baan omdat in veel organisaties rekenmeesters opstaan. Mensen die haarfijn bloot leggen hoe weinig deze 35 tot 65% van de verkopers in binnen- en buitendienst doen, te weinig verkopen en daardoor teveel kosten. 
Sinds 25 mei 2018 heb ik meer dan tweeduizend verkopers gesproken met als conclusie: 
65% van alle verkopers haalt de kerst van 2022 niet!

Reageren: [email protected]
Toelichting op het onderzoek onder 2.000+ verkopers: [email protected]
(*) Als geboren Rotterdammer hou ik van Feyenoord

Archimedes


je online coach die jou herinnert, inspireert, meet en stimuleert te doen, wat je hebt afgesproken te doen: Verkopen!


DOE DE DEMO!